موزه ملي ايران , تهران | رزرو مهمانسراقصر شيرين

 

ازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين ,

 

موزه ملی ایران[۲] مجموعه‌ای از گنجینه آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد. این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نامهای موزه ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزه دوره اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ می‌باشد.

موزه ملي ايران مهمترين موزه كشور در خصوص نگهداري، نمايش و پژوهش مجموعه هاي باستان شناختي ايران است. گستردگي و تنوع مجموعه اشيا موجود در موزه به گستردگي جغرافيايي كشور و دورانهاي متعدد پيش از تاريخي، تاريخي و اسلامي است كه انسان در اين سرزمين زيسته و آثاري از خود بجاي نهاده است. در حال حاضر موزه ملي به نمايش آثاري پرداخته كه بيانگر غناي فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادي و دست آوردهاي فناوري ايرانيان است.

موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال، نه تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار جزء یکی از چند موزه بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود. این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به عنوان موزه مادر محسوب می‌شود. هم اکنون اسداله محمدپور مدیر این موزه است.

برای اولین بار پیشنهاد ایجاد مکانی به نام موزه توسط مرحوم مرتضی قلی هدایت ملقب به صنیع الدوله عنوان شد. او در فکر ایجاد موزه و اداره‌ای به نام اداره عتیقات برای ساماندهی به وضع کاوشهای تجاری بود اما به این مقصود نرسید.

اولین موزه در ۱۲۹۵ خورشیدی به نام موزه ملی یا موزه معارف در یکی از اتاقهای بزرگ وزارت معارف که در سمت شمال بنای مدرسه دارالفنون قرار داشت تشکیل گردید. این موزه دارای ۲۷۰ قلم شی مفرغی، سفالی، شیشه ای، سکه، سلاحهای قدیمی، مهر، اشیای چوبی، مرقعات، کتاب و منسوجات بود که بوسیله کارمندان اداره عتیقات جمع آوری یا توسط مردم اهدا شده بود.

تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير ,

در ۱۳۰۴ خورشیدی اشیای این موزه به تالار آئینه کاخ مسعودیه منتقل شد. از سویی با آغازحفاری باستان شناسان اروپایی به ویژه هیئت باستان‌شناسی فرانسه به ریاست ژاک دومرگان ( J.Demorgan) از سال ۱۲۷۶ خورشیدی (۱۸۹۷ میلادی) در شوش توجه مردم ایران به اهمیت مواریث فرهنگی جلب شد. در سال ۱۳۰۶ خورشیدی امتیاز بدون قید و شرط طرف باستان شناسان فرانسوی در ایران لغو گردید. به آنها اجازه داده شد تنها در شوش به حفاری بپردازند. همچنین از آنجا که ایران تصمیم گرفته بود تا موزه و کتابخانه ملی تاسیس نماید، لذا امتیاز طراحی و اجرای آن به فرانسویان داده شد. به همین منظور آندره گدار مهندس فرانسوی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی ۱۹۲۹ میلادی برای تاسیس موزه و کتابخانه به ایران آمد و رسماً کار خود را شروع کرد.

ساخت موزه دوران اسلامی با انگیزه انجام فعالیتهای گوناگون فرهنگی در سال ۱۳۲۳ در محوطه موزه ملی ایران آغاز شد و با وقفه‌های متعدد سرانجام در سال ۱۳۲۹ معماری آن پایان یافت و لیکن انجام مراحل تکمیلی آن به سالهای بعد موکول شد. با توجه به اهمیت آثار دوره اسلامی طراحی و اجرای معماری داخلی موزه دوران اسلامی از سال ۱۳۷۰ با در نظر گرفتن هنر و فلسفه اسلامی آغاز شد و پلان آن به طرح چلیپای دوران ساسانی در نظر گرفته شد. سرانجام این موزه با حدود ۱۰ هزار متر مربع در چهار طبقه در سال ۱۳۷۵ افتتاح گردید که دو طبقه آن اختصاص به نمایش آثار هنر اسلامی دارد و دو طبقه دیگر آن امکان فعالیتهای جنبی را میسر می سازد.

در حال حاضر موزه ملی ایران شامل دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی است.این موزه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ وهنر ایران غنی ترین موزه جهان به حساب می‌آید. موزه ملی ایران آثار مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی ایران را در خود جای داده‌است که قدیمی‌ترین اثار آن حدود هشتصد هزار سال قدمت دارد. از آنجا که فرهنگ، هنر و تمدن ایران همواره در تمام دوره‌ها با هویت ایرانی بدون وقفه راه تکامل را پیموده‌است، لذا آثار به نمایش در آمده در این موزه، جدای از تمامی خصوصیات منحصر به فرد هنر خود از این ویژگی نیز برخوردارند. موزه ملی ایران همواره در انجام مسئولیت خود برای معرفی بهتر تمدن و فرهنگ ایرانی گام برداشته‌است و در این ارتباط برگزاری نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی، چاپ بورشور، بولتن، کاتالوگ و غیره را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده‌است.

سالن ایران باستان دارای جموعه های غنی از آثار باستان شناسی است که کهنترین آنها مربوط به دوره پارینه سنگی (بین یک میلیون تا حدود 12 هزار سال پیش) و جدید ترین آثار آن مربوط به دوره ساسانی با قدمت بیش از 1500 سال است. در این سالن از دوره های مختلف پیش از تاریخ و تاریخی آثار منحصر بفردی دیده می شود.

قدیمیتری دست ساخته بخش پارینه سنگی در سالن ایران باستان که از سنگ کوارتز یا در کوهی ساخته شده‌اند، مربوط به حوزه رودخانهٔ کشف رود در شرق مشهد هستند، که بیش از یک میلیون سال قدمت دارند. از دیگر مجموعه‌های قدیمی این بخش دربند و گنج پر مربوط به استان گیلان و شیوه تو در نزدیکی مهاباد است که حدود هفتصد تا دویست هزار سال قدمت دارند. از دوره‌های پارینه سنگی میانی و جدید نیز آثار جالب توجه‌ای در سالن موزه به چشم می‌خورد که بین دویست هزار تا حدود دوازده هزار سال قدمت دارند. از دوره پارينه سنگي ميانه كه همزمان با حضور انسان نئاندرتال در ايران است ابزارهاي ساخته شده از سنگ آتش زنه و بقاياي سنگواره جانوران مربوط به غارهاي منطقه زاگرس و فلات مركزي ايران از جمله غارهای بیستون و خرم آباد به نمايش در آمده است.

در دوره پارينه سنگي جديد كه مصادف با گسترش انسان هوشمند امروزين در ايران است، ساخت تيغه ابزار رواج يافت. همچنين ساخت ابزار هاي استخواني و استفاده از تزيينات شخصي مانند آويز صدفي، دندان حيوانات و گل اُخرا نيز در اين دوره در ايران متداول شد. از مكانهاي مهم اين دوره غار «يافته» (لرستان) است كه نمونه هايي از اشيا آن در سالن موزه به نمايش در آمده است.از دوره بعدي (فراپارينه سنگي) كه مشخصه هاي آن ابداع ابزارهاي تركيبي، كاربرد سنگ ساب و ذخيره سازي مواد خوراكي است، نمونه هايي از غار «علي تَپه» (مازندران)، غار «شَلَم» (ايلام) و چند مكان ديگر به نمايش درآمده است.

از دوره نوسنگی و روستا نشینی آثاری چون قدیمیترین خشت ایران از تپه گنج دره، قدیمیترین پیکرکهای گلی انسان و حیوان از تپه سراب و ابزارهای سنگی در سالن به نمایش در آمده است. شوش(خوزستان)، اسماعيل آباد و چشمه علي(تهران)، تل باكون (فارس) از محوطه هاي بسيار مهم در هزاره هاي پنجم و چهارم پ.م.(دوره مس و سنگ) در ايران هستند كه نمونه هايي از سفالينه هاي منقوش آنها در سالن ديده مي شود. از نقشهاي مورد توجه در اين دوره مي توان به نقش ساده شده بز كوهي اشاره كرد كه در سطح ظروف سفالين اسماعيل آباد و چشمه علي ديده مي شوند.

هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه,

ظروف سنگي جيرفت و شهداد با نقوش متنوع مانند نبرد انسان با جانوران اساطيري و نقش مايه هاي هندسي، جانوري و گياهي از نمونه هاي شاخص اند كه در ويترين ها به نمايش درآمده اند. از ديگر آثار مهم اين دوره در سالن موزه پيكر گلي از شهداد است كه نشان دهنده نيمتنه مردي برهنه با دستان جمع شده بر روي سينه، احتمالا در حالت نيايش نشان داده شده است.

ظروف، ادوات جنگي، اشيا تزئيني، پيكرك هاي انساني و جانوري از جمله اشياي فلزي اواخر عصر مفرغ و آغاز عصر آهن هستند که در سالن به نمایش درآمده اند. همچنین سفال خاكستري با سطح صيقلي و داغدار و همچنين ظروف با لوله هاي ناوداني، ظروف با فرم هاي جانوري و انساني و ريتون ها (ظروف جانورسان) و اشياي آهني نيز از دیگر اشیا به نمایش درآمده است.

تعدادي از اشياي به نمايش درآمده در بخش پيش از تاريخ سالن متعلق به تمدن عيلام است. از تمام دوره هاي عيلامي آثار هنري فراواني برجاي مانده، خصوصا از دوره عيلام ميانه که يكي از پرشكوهترين ادوار سه گانه دوره عيلاميها است. معبد چغازنبيل يكي از مهم ترين بقاياي معماري اين دوره است كه آثار قابل توجهي مانند پيكره گاو با كتيبه، لوله هاي شيشه اي، آجرنوشته ها و كلون در از آن به دست آمده كه در سالن به نمايش درآمده است. لوله هاي شيشه اي چغا زنبيل از جمله قديمي ترين نمونه هاي شيشه در ايران است. پيكره سازي، ساخت ظروف تزئيني از قير طبيعي، نقوش برجسته، مهرهاي استوانه اي، پيكرك ها به صورت نقش برجسته قالبي، آجرهاي لعابدار، اشياي بدل چيني، اشياي مفرغي و سرديس هاي تدفيني از ديگر جنبه هاي هنر عيلامي ها در ادوار مختلف است که در سالن ایران باستان نمونه هایی از آنها دیده می شود.

آثار قابل انتساب به دوره ماد در سالن موزه از مكانهاي باستاني نوشيجان، حسنلو، گودين و باباجان به دست آمده اند. در اين دوره ساخت اشيا آهني گسترش يافت كه از نمونه هاي بارز آن در سالن مي توان به اشيا حسنلو اشاره كرد. در اين دوره سفالينه هاي لعابداري زيبايي ساخته مي شد كه يك نمونه جالب توجه آن تنگ لعابدار زيويه است نقش دو بز را در دو سوي يك گل لوتوس به نمايش گذاشته است.

مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهران, توپخانه,گهرازمسا فر خانه, مهمانپذير , هتل ,قصر شيرين , تهراخانه,گهراز

آثار باشکوه دوره هخامنشی از نمونه های برجسته موزه ایران باستان هستند که بازتاب هنر غنی این دوره است.

صفحه نخست | سفر به تهران | گالري عكس | نرخ نامه | اطلاعات تماس